Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Rząd mężczyzn w garniturach. Mężczyzna na środku trzyma dokumenty.

 


 Autor tekstu: Aleksandra Gorzelak – Nieduży 

Biuro Prasowe UMWP

Autor zdjęć: UM STALOWA WOLA

 

Ta inwestycja pokazuje, jak ważna jest infrastruktura komunikacyjna dla rozwoju miast i regionów. Kolejny most to kolejne szanse – mówił wicemarszałek województwa Piotr Pilch,podczas briefingu prasowego w Stalowej Woli. Wraz z wicemarszałkiem uczestniczyli w nim poseł do PE Tomasz Poręba, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, poseł RP Rafał Weber oraz prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżnya także przedstawiciele samorządów usytuowanych wokół Stalowej Woli. 

 

Briefing był okazją do przedstawienia rekordowo wysokiego dofinansowania, jakie otrzyma inwestycjaStalowej Woli.

 

Dobre wieści podczas konferencji przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber.  

 

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził listę zadań, które w roku 2023 otrzymają dofinansowanie w ramach programu Mosty dla Regionów. Jest to 8 zadań, które zostały wytypowanie przez samorządy i były prowadzone przez ministerstwo. W tej fazie - ostatniej już, czyli budowalnej, jest właśnie budowa mostu przez San w Stalowej Woli. Kwota, która została przeznaczona na te inwestycję przez rząd RP to 302 mln złotych. To oznacza, że  rząd RP dofinansuje tę budowę aż w 80 procentach. Kolejny kamień milowy jest za nami, Ten most otworzy nowe możliwości komunikacyjne, będzie oknem na świat, bo tworzy Stalową Wolę na drogę szybkiego ruchu S-74. Wszystko to będzie możliwe dzięki decyzjom rządu pod przewodnictwem Mateusza Morawieckiego i  ministra Andrzeja Adamczyka – podkreślał w Stalowej Woli wiceminister infrastruktury Rafał Weber. – Rysujemy i realizujemy modelowy układ komunikacyjny miasta – zaznaczył, przypominając, jak wielką szansą dla regionu jest trasa Via Carpatia oraz dziękując wszystkim, którzy przyczynili się do tworzenia dobrego klimatu dla inwestycji.      

 

Nowy most na Sanie w Stalowej Woli będzie częścią większego projektu, którym jest budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855. Koszt tej inwestycji, której częścią jest także  przebudowa niezbędnej infrastruktury technicznej w Stalowej Woli, Brandwicy i RzeczycyDługiej, wyniesie ponad 391 mln złotych. Z tego aż ponad 302 mln złotych sfinansuje budżet państwa.  Kolejne 89,5 mln złotych sfinansuje budżet województwa podkarpackiego. 

 

Inwestorem budowy mostu jest samorząd województwa podkarpackiego. Wicemarszałek Piotr Pilch w czasie konferencji podkreślał znaczenie tej inwestycji dla rozwoju komunikacyjnego i gospodarczego Stalowej Woli oraz całego regionu. Mówił również o tym, jak ważne jest dobre współdziałanie i tworzenie montaży finansowych, aby je realizować. 

 

Chce wyrazić wielkie zadowolenie z dzisiejszego dnia. W ramach programu Mosty dla Reginów,jako samorząd województwa realizujemy dwie ogromne inwestycje – most w Jarosławiu oraz w Stalowej Woli. To jest razem ponad 600 mln złotych, a 80 procent tej kwoty pochodzi ze środków rządowych i bez wsparcie rządu RP te inwestycje by nie powstały. Ale trzeba pamiętać, że 20 procent to środki samorządu województwa. W przypadku tego mostu to  blisko 80 mln złotych. I nie mieliśmy wątpliwości, że trzeba środki przeznaczyć na ten most a kolejne 40 mln złotych na most w JarosławiuTe środki będą służyły mieszkańcom regionu. I co niezwykle ważne, by takie środki były właściwie wykorzystane, potrzebna jest dobra współpraca różnych szczebli – rządu, samorządu województwa i lokalnych samorządów. I tu właśnie taka jest. I dzięki temu możemy stymulować rozwój regionu, tworząc szansesamorządom, mieszkańcom i społecznościom – mówił w Stalowej Woli wicemarszałek Piotr Pilch. 

 

O wadze inwestycji dla mieszkańców mówił prezydent Stalowej Woli Lucjusz  Nadbereżny.

 

To projekt, który od lat budzi duże nadzieje mieszkańców nadsańskiego regionu - Stalowej Woli, Pysznicy, Radomyśla i Zaklikowa. Ostatnie lata, które są czasem dynamicznego rozwoju naszych miejscowości powodują, że dzisiejsze przeprawy przez San są bardzo obciążone, zwłaszcza w godzinach szczytu, co zmniejsza komfort podróżowania i tworzy utrudnienia. Od lat powtarzamy w Stalowej Woli, że wszystko jest możliwe, jeżeli spełni się kilka ważnych okoliczności, chodzi dobry pomysł, dobrą wolę i ludzi, którzy chcą dane zadanie realizować. A tu mamy szczęście, że te elementy współdziałają. Bo ta inwestycja zamyka i dopełnia nowy układ komunikacyjny dla miasta, a jednocześnie będzie stanowić tak istotną nową bramę dla miasta, dla naszych gmin, do drogi szybkiego ruchu S74 – mówił podczas konferencji prasowej prezydent Lucjusz Nadbereżny.

 

Prezydent dziękował rządowi RP za ogromne środki na budowę mostu, dziękował także posłowi do PE Tomaszowi Porębie oraz senator RP Janinie Sagatowskiej, którzy wspierają inwestycje w Stalowej Woli. 

 

Ja patrzę na tę inwestycję pod kątem upływu czasu, począwszy od 2009 roku, spoglądając na to, jak wyglądało Podkarpacie pod kątem dostępności komunikacyjnej regionu, kluczowej kwestii, by region mógł się rozwijać, aby tworzyć szansę dojazdu dla inwestorów,  przeniesienia produkcji. Chodzi o to, jak to się przekłada na wzrost potencjału danego regionu pod każdym względem - gospodarczym, społecznym, turystycznym, kulturalnym i każdym innym. I ten most będzie służył rozwojowi Podkarpacia, które jeszcze nie tak dawno odczuwało brak inwestycji komunikacyjnych, jak kulę u nogi rozwoju – mówił w Stalowej Woli poseł PE Tomasz Poręba

 

Nowy most i odcinek drogi wojewódzkiej 855 mają powstać do 2026 roku. Inwestycję w imieniu samorząduwojewództwa realizuje Podkarpacki Zarząd Dróg WojewódzkichWpłynęły już oferty w przetargu na wykonanie inwestycji. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej 855 wraz z mostem będzie biegł po nowym śladzie. Trasa zlokalizowana jest na terenie gmin: Stalowa Wola, Pysznica i Radomyśl nad Sanem w miejscowościach: Stalowa Wola, Brandwica i Rzeczyca Długa. Most będzie miał długość ok.1760 m i pobiegnie nad rzekami: San oraz Bukowa.Nowy odcinek drogi wojewódzkiej zostanie powiązany z DK nr 77.

 

Na przetarg do realizacji zadania wpłynęło 11 ofert, trwa ich badanie i ocena.

 

Liczę na to, że w przeciągu 2- 3 miesięcy będziemy w stanie ogłosić zwycięzcę przetargu i podpisać umowę na realizację budowy – doprecyzował w czasie briefingu dyrektor PZDW, które realizuje proces inwestycyjny - Piotr Miąso.   

 

W ramach realizowanego zadania przy nowej drodze powstanie oświetlenie na całej długości projektowanego odcinka, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, przepusty drogowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, a nawet płotki dlapłazów. Przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy.Plac budowy ma zostać przekazany jesienią tego roku. Zakończenie zaplanowane jest do 2026 roku.

 

Galeria zdjęć: