Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

rząd ludzi na tle dworca. za nimi "Dworzec Kolbuszowa"

 


Bardzo cieszę się, że w Kolbuszowej już widać, jak projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zmienia rzeczywistość Podkarpacia – powiedział marszałek Władysław Ortyl, podczas uroczystości otwarcia zrewitalizowanego dworca w Kolbuszowej. Nowoczesne centrum przesiadkowe stało się prawdziwą wizytówką miasta nad Nilem.

 

W czasie uroczystości samorząd województwa obok marszałka Władysława Ortyla reprezentowali wicemarszałek województwa podkarpackiego Ewa Draus, radny województwa Bogdan Romaniuk. Obecni byli parlamentarzyści, władze miejskie oraz mieszkańcy Kolbuszowej.

 

Dziś jest ważny moment dla całego regionu. Jest to bardzo ważna inwestycja, gdyż przywrócona została tu komunikacja. Projekt ten był bardzo duży i trudny, dlatego mówimy już nie dworzec, a centrum przesiadkowe, bo właśnie tym jest. Takich miejsc z taką jakością powinno być dużo więcej. Cała ta ciężko wykonana praca, jest dla ludzi, dla pasażerów i turystów - powiedział marszałek Władysław Ortyl.

 

Kolbuszowski dworzec został gruntownie przebudowany, modernizacja obejmowała miedzy innymi nadbudowę dworca. Teraz jest to centrum przesiadkowe spełniające standardy dla podróżnych i jest w pełni przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, starszych i osób podróżujących z dziećmi.

Gruntowna przebudowa dworca dotyczy nie tylko samego budynku, bo obejmuje także budowę zadaszenia nad przystankami i placem manewrowym oraz przebudowę placu dworcowego. Otoczenie obiektu zostało wyposażone w elementy małej architektury i zieleni. Pojawiły się   nowe miejsca parkingowe i stojaki na rowery. Mieszkańców i podróżnych ucieszy także nowe oświetlenie.

 

Dziękuję za wsparcie tej inwestycji. Dzisiejszy dzień jest dowodem, że marzenia się spełniają. Nie kończymy na tej inwestycji, gdyż jesteśmy dopiero w połowie drogi. Jest to wielki sukces Kolbuszowej. Chciałem podziękować i pogratulować wszystkim tym, dzięki którym ten dworzec powstał - mówił poseł na sejm RP Zbigniew Chmielowiec.

 

Dworzec kolejowy uległ kompletnej metamorfozie, zyskał także nowe funkcje, dzięki którym jeszcze lepiej będzie służył lokalnej społeczności. Dla podróżnych zostały udostępnione: poczekalnia, toalety, pokój dla matki z dzieckiem, mini bar, biletomat. W dworcowym kompleksie powstała również część usługowa - świetlica dla młodzieży z punktem bibliotecznym i punkt informacji turystycznej oraz część administracyjna dla obsługi mieszkańców, w której znajdą się pomieszczenia Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, siedziba straży miejskiej, centrum monitoringu miejskiego, a także pomieszczenia dla organizacji pożytku publicznego, Warsztatów Terapii Zajęciowej i pomieszczenia techniczne.

Przy stacji kolejowej powstał parking na 60 miejsc postojowych, w tym 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych, zamontowano wiatę i stojak na 10 rowerów. Częścią projektu była także przebudowa dwóch dróg gminnych, przy których także powstały miejsca parkingowe  i stworzenie oświetlenia ulicy Fabrycznej. Dzięki temu poprawiła się jakość dojazdu do dworca i zaparkowania w jego okolicach podróżowania .

Przebudowa kolbuszowskiego dworca jest integralną częścią projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej”, którego beneficjentem jest samorząd województwa podkarpackiego wraz z partnerami – lokalnymi samorządami z regionu oraz PKP.

Kolbuszowa, która realizowała tę część projektu otrzymała z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowanie w wysokości niemal 3 mln złotych.

 

To ważny moment, nie tylko dla miasta Kolbuszowa, ale także dla całego powiatu. To centrum przesiadkowe będzie ważne dla miejscowości otaczających. Cieszę się, że ta inwestycja została zrealizowana. Niezwykle ważne jest to, aby całe Podkarpacie było ze sobą sprawnie połączone komunikacyjnie. A tu tworzy się przyszłość - mówiła wojewoda Ewa Leniart.
Cały projekt Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej złożony jest z dwóch elementów. Pierwszy to zakup taboru i budowa zaplecza technicznego, drugi to budowa infrastruktury kolejowej wraz z parkingami park and ride.

 

Koszt całego projektu PKA to 748 mln złotych, w tym 343 mln zł przeznaczone zostanie na inwestycje w tabor, a 405 mln zł na inwestycje infrastrukturalne. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to 325 mln złotych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Galeria zdjęć:


Autorzy tekstu: Aleksandra Gorzelak – Nieduży, Anna Magda
Autor zdjęć: Anna Magda

Biuro Prasowe UMWP