Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Grupa mężczyzn stoi i pozuje do zdjęcia.

 


Autor tekstu: Tomasz Leyko

Autor zdjęć: Anna Magda

Biuro Prasowe UMWP

 

Umowa na realizację obwodnicy północnej Mielca podpisana. Tzw. droga lotniskowa powstanie z końcem 2027 roku. Swoje podpisy pod umową złożyli dziś dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie Piotr Miąso oraz prezes Piotr Jarosz z Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego S.A. z siedzibą w Dębicy przy udziale marszałka województwa Władysława Ortyla.

 

Umowę podpisano na specjalnie zwołanej konferencji prasowej. Zorganizowano ją na terenie lotniska w siedzibie Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła. To miejsce nieprzypadkowe, ponieważ nowa droga ma ułatwić przejazd od wiaduktu w ciągu drogi 984 do istniejącej już obwodnicy Mielca. Będzie służyć przede wszystkim przedsiębiorcom ze Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz firmom operującym na mieleckim lotnisku.  

 

Ponadto w konferencji uczestniczyli: poseł Fryderyk Kapinos, wicewojewoda Paweł Bartoszek, radny województwa Jan Tarapata, prezydent Mielca Jacek Wiśniewski, wójt gminy Mielec Józef Piątek, Waldemar Barnaś – dyrektor ARP o. Mielec, Tomasz Ignasiak – prezes Mieleckich Zakładów Lotniczych, Piotr Olszówka – dyrektor ds. rozwoju relacji społecznych Banku Gospodarstwa Krajowego. 

 

Umowę podpisano na realizację prac projektowych i robót budowlanych, której wartość wynosi 54 410 591,40 PLN. Wartość realizacji całego zadania to ponad 65 milionów zł, na które składają się: dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych 53 miliony złotych, dofinansowanie z samorządu miasta Mielec w wysokości 10 milinów złotych oraz pozostałe środki pokryte będą z budżetu Województwa Podkarpackiego. 

 

Udało nam się w dobrym tempie przeprowadzić przetarg i te 53 miliony z „Polskiego Ładu” będą wykorzystane. Jest to ciekawy montaż finansowy, który poprzedzony był współpracą z miastem i z prezydentem. Przed nami jeszcze pewne korekty i poprawki, które będą nanoszone w trakcie przygotowania dokumentacji zrobione tak żeby nie było niepokojów społecznych, tak aby inwestycja była jak najbardziej przyjazna dla wszystkich, którzy będą z tej drogi korzystali. Ta droga przebiegać będzie w dużej mierze po tzw. „nowym śladzie”. Obwodnica ta będzie miała kategorię klasy G, w związku z tym wymaga modernizacji fragment drogi już istniejącej. Będzie konieczna budowa dwóch rond, jedno z nich tzw. „hantla” przy włączeniu do istniejącej już obwodnicy. Przypomnę, że na tej obwodnicy będziemy także budować drugie, podobne rondo w miejscu, gdzie jest dużo wypadków.  Chciałem wszystkim oczywiście bardzo serdecznie podziękować za współpracę przy realizacji tej inwestycji samorządowi miasta, panu prezydentowi, samorządowi gminy i panu wójtowi za to współdziałanie oczywiście też radnym wojewódzkim, panu posłowie Fryderykowi Kapinosowi, który pilnował tych decyzji, które zapadały decyzje, kieruję też podziękowania na ręce pana wojewody za te wszystkie uzgodnienia które byłyby sprawnie realizowane, ale przed nami jeszcze kilka działań które będą miały miejsce – powiedział marszałek Władysław Ortyl. 

 

Inwestycja realizowana będzie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Najpierw opracowana zostanie dokumentacja projektowa z uzyskaniem decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji. Podstawą zadania jest opracowany przez Miasto Mielec Program Funkcjonalno-Użytkowy. Efektem będzie budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 984 wraz z budową jezdni dodatkowych, chodników oraz dróg rowerowych, a także rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 985 w celu włączenia do niej nowej trasy oraz na przebudowie drogi powiatowej nr 1142R i budowie nowego odcinka drogi gminnej.

 

Odcinek drogi objęty projektem będzie stanowił dopełnienie układu komunikacyjnego Mielca i powiatu mieleckiego. Zostaną połączone drogi wojewódzkie nr 984 i 985. Nowa droga będzie ostatnim elementem obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 984, razem ze zrealizowanymi w ubiegłych latach: mostem na Wisłoce, odcinkiem Piątkowiec-Rzędzianowice i wiaduktem nad ul. Sienkiewicza (zrealizowane przez PKP PLK S.A.). 

 

Samorząd Województwa Podkarpackiego realizuje 4 projekty rozwijające strefy przemysłowe na terenie województwa podkarpackiego: w Mielcu, Stalowej Woli, Żurawicy k. Przemyśla i Rogoźnicy/Jasionki k. Rzeszowa. Wybudowane zostaną nowe odcinki dróg, które wraz z przebudowanymi w ramach zadań drogami, zwiększą dostępność transportową do i w strefach przemysłowych. Droga wojewódzka nr 881 do Terminala przeładunkowego w Żurawicy będzie miała około 3 kilometrów. Droga wojewódzka nr 869 tzw. Lotniskowa w Jasionce będzie miała długość 3,3 km i skróci dojazd do węzła autostradowego oraz otworzy nowe tereny inwestycyjne zwiększając strefę ekonomiczną w Rogoźnicy. Rozbudowanie stref ekonomicznych w Mielcu i Stalowej Woli pomoże w dalszym rozwijaniu lokalnej gospodarki. 

 

Lista zadań realizowanych na drogach wojewódzkich w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych przez Samorząd Województwa Podkarpackiego: 

 

Rozwój stref ekonomicznych: 

  • budowa drogi wojewódzkiej obsługującej SSE Euro-Park Mielec i lotnisko Mielec (podpisanie umowy), 
  • budowa drogi wojewódzkiej nr 869 pomiędzy autostradą A4 a DK9 i drogą ekspresową S19 (ulica Lotniskowa w Jasionce – etap V) (zadanie w trakcie realizacji), 
  • budowa drogi wojewódzkiej obsługującej TSSE EURO-PARK Wisłosan oraz Strategiczny Park Inwestycyjny w Stalowej Woli (w trakcie postępowania przetargowego), 
  • budowa odcinka DW 881 od DK 77 do terminala kolejowego T1 w Żurawicy (w trakcie opracowywania Programu Funkcjonalno-Użytkowego). 

 

Poprawa lokalnej infrastruktury drogowej: 

  • DW 986 wiadukt nad linią kolejową nr 91 w m. Ropczyce (zadanie w trakcie realizacji), 
  • DW 865 Narol - granica województwa (w trakcie przygotowywania postepowania przetargowego), 
  • DW858 Sieraków – Harasiuki wraz z mostem na rzece Borowina (w trakcie realizacji). 

 

Modernizacja dróg wojewódzkich w Bieszczadach na odcinkach: 

  • DW895 Uherce Mineralne – Orelec (w trakcie postępowania przetargowego), 
  • DW894 Polańczyk – Wołkowyja (w trakcie realizacji). 

 

ZADANIA ZREALIZOWANE PRZEZ PZDW W LATACH 2014-2022 W POWIECIE MIELECKIM: 

  • obwodnica Mielca DW 985 (PO RWP 2007-2013), 
  • most na Wiśle DW 764 (PO RWP 2007-2013), 
  • obwodnica Radomyśla Wielkiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 984, (RPO WP 2014-2020), 
  • most na Wisłoce z nowym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 984.

 

Wartość zrealizowanych inwestycji wynosi ok. 492 mln złotych.

 

Galeria zdjęć:

Pełna galeria zdjęć: Droga „lotniskowa” coraz bliżej