Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Widok ogólny sali audytoryjnej. Grupa ludzi siedząca w fotelach słucha osoby stojącej za mównicą

 


Autor tekstu: Paulina Łącka-Łukasik

Autor zdjęć: Anna Magda

Biuro Prasowe UMWP

 

Podkarpacie, podobnie jak inne regiony Polski, zmaga się z brakiem wykwalifikowanej kadry rzemieślników. Konieczność rozwoju szkolnictwa branżowego, które pozwoli na kształcenie specjalistów z różnych dziedzin, było głównym tematem posiedzenia plenarnego (19.05) Podkarpackiej Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

W spotkaniu uczestniczyła Małgorzata Rauch - Podkarpacki Kurator Oświaty. Kurator podkreśliła rolę doradztwa zawodowego już na wczesnym etapie szkolnym, które ma na celu zaszczepienie w młodym człowieku poczucia odpowiedzialności za poziom własnych kompetencji.

 

Edukacja całożyciowa wiąże się ze zdobywaniem różnych umiejętności, między innymi umiejętności podejmowania decyzji, którą wykorzystujemy już przy wyborze szkoły ponadpodstawowej, kierunku studiów, uczelni, miejsca i rodzaju pracy czy rodzaju i sposobie podnoszenia swoich kwalifikacji.  Dlatego doradztwo o charakterze procesowym jest tym istotniejsze, że odgrywa niemałą rolę w pozytywnym kształtowaniu postaw dzieci i młodzieży – mówiła kurator oświaty.

 

W trakcie dyskusji z udziałem zaproszonych ekspertów: z Maciejem Karasińskim wicedyrektorem ds. rynku pracy z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, z udziałem dyrektorów szkół branżowych z Krosna i Rzeszowa oraz przedstawicieli lokalnych firm Heli-One Poland Sp. z o. o. w Jasionce i firmy Pratt&Whitney w Rzeszowie padły również sugestie, aby system szkolnictwa dualnego był nadal dostępny.

 

To innowacyjne podejście do edukacji, które integruje naukę teoretyczną z praktycznym doświadczeniem zawodowym. W ramach kształcenia dualnego uczniowie spędzają część czasu
w szkole, gdzie zdobywają wiedzę teoretyczną, a część czasu w przedsiębiorstwie, gdzie mogą praktykować swoje umiejętności w realnym środowisku pracy. Istnieje wiele korzyści wynikających
z wprowadzania kształcenia dualnego w szkołach branżowych. Dzięki temu uczniowie są lepiej przygotowani do podjęcia pracy po ukończeniu szkoły – powiedział Sławomir Świetlik dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych im. Władysława Andersa w Rzeszowie.

 

Wnioski, które wybrzmiały podczas posiedzenia plenarnego, jednoznacznie wskazują na konieczność wprowadzenia zmian i nowelizacji Ustawy o rzemiośle, której zmiany uproszczą przedsiębiorcom  procedury i dadzą możliwość udziału w dualnym kształceniu młodych osób.

 

Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i wsparcie rozwoju sektora rzemieślniczego mogą przyczynić się do wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy oraz zachowania tradycji rzemieślniczych. Sektor rzemieślniczy odgrywa niezwykle istotną rolę w gospodarce i społeczeństwie, przyczyniając się do lokalnego rozwoju. W obliczu zmieniającego się środowiska gospodarczego i nowych wyzwań, konieczne staje się dostosowanie regulacji prawnych do rzeczywistości rynkowej. Dlatego też, coraz bardziej widoczna staje się potrzeba wprowadzenia zmian i nowelizacji Ustawy o rzemiośle – apelował Tadeusz Gorgosz - Starszy Cechu Rzemiosł Różnych w Jaśle.

 

Ustawa o rzemiośle jest kluczowym aktem prawnym regulującym funkcjonowanie sektora rzemieślniczego w Polsce. Obowiązujące rozwiązania prawne według strony pracodawców PWRDS są niedostosowane do realiów i procesów gospodarczych, które zaszły w Polsce od 1989 r. W związku z poruszonymi kwestiami Rada pod przewodnictwem Ewy Leniart - wojewody podkarpackiego, zdecydowała o przygotowaniu i podjęciu dwóch stanowisk w sprawie wprowadzenia zmian do Ustawy o rzemiośle oraz o efektywności doradztwa zawodowego. Projekty uchwał zostaną poddane pod głosowanie korespondencyjne.