Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Piątka ludzi stoi i pokazuje dokumenty.

 


Autor tekstu: Monika Konpka

Autor zdjęć: Anna Magda

Biuro Prasowe UMWP

 

W urzędzie marszałkowskim zostały podpisane umowy o partnerskiej realizacji największego w kraju innowacyjnego projektu edukacyjnego - RaP STEAM. Liderem projektu jest województwo podkarpackie reprezentowane przez Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, a partnerami są: Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza, Gmina Grodzisko Dolne oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie. Projekt ma wparcie z programu regionalnego – Fundusze Europejskie dla Podkarpacia.

 

Umowy partnerskie w imieniu poszczególnych stron podpisali: Krystyna Wróblewska, dyrektor PZPW w Rzeszowie, prof. dr hab. inż. Piotr Koszelnik, rektor Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego   Łukasiewicza, Jacek Chmura, wójt gminy Grodzisko Dolne oraz Jakub Izdebski, zastępca dyrektora WDK w Rzeszowie. W wydarzeniu samorząd województwa reprezentował członek zarządu Stanisław Kruczek.

 

Projekt edukacyjny „RaP STEAM – robotyka i programowanie w szkołach podstawowych z terenu województwa podkarpackiego”, realizowany jest przez samorząd województwa w odpowiedzi na rosnącą potrzebę rozwoju kompetencji, związanych z umiejętnościami informatycznymi, programistycznymi oraz technicznymi. To regionalny projekt edukacyjny na rzecz rozwoju nauczania robotyki z elementami programowania w podkarpackich szkołach podstawowych.

 

Marzenia się spełniają! Wiem, że współcześnie jest zapotrzebowanie, a szczególnie na Podkarpaciu, na młodych inżynierów i to dzisiaj materializujemy – mówił Stanisław Kruczek, ciesząc się, z podpisania umów partnerskich.

 

RaP STEAM będzie realizowany w latach 2023-2029, zgodnie z założeniami programu regionalnego - Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027. Jest to jedno z priorytetowych zadań Samorządu Województwa Podkarpackiego, a w jego wdrożenie zaangażowana jest również wojewoda Ewa Leniart oraz Podkarpacki Kurator Oświaty - Małgorzata Rauch. Jak podkreślała Krystyna Wróblewska – dyrektor PZPW w Rzeszowie, jest to największy projekt edukacyjny w kraju, który ma zmienić wśród uczniów podejście do nauk ścisłych, szczególnie matematyki i programowania:

 

Moim marzeniem jest, żeby uczniowie połknęli bakcyla programowania, bo tak naprawdę chodzi o zmianę mentalności młodych ludzi – mówił Krystyna Wróblewska.

 

Do projektu zgłosiło się aż 771 publicznych i niepublicznych szkół podstawowych z terenu województwa podkarpackiego.  Wartość projektu RaP STEAM wynosi 133 mln złotych, w tym 119,7 mln złotych to kwota dofinansowania – głównie z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa, a 13,3 mln złotych to wkład własny Samorządu Województwa Podkarpackiego. W projekt zaangażowanych jest kilka placówek: Podkarpackie Centrum Nauki oraz Politechnika Rzeszowska, a także gmina Grodzisko Dolne.

 

Centrum Nauki Łukasiewicz będzie tak naprawdę propagatorem nauki, bo tam uczniowie będą przechodzić warsztaty naukowe. W Grodzisku będziemy przygotowywać uczniów do zawodów robotycznych. Grodzisko z tego słynie i myślę, że przygotujemy uczniów do zawodów robotycznych na najwyższym poziomie. A z Politechniką Rzeszowską przejdziemy bardzo ważną rzecz, jaką jest innowacja pedagogiczna między innymi w informatyce, ale też w innych przedmiotach – informowała Krystyna Wróblewska.

 

Rektor Politechniki Rzeszowskiej, Piotr Koszelnik, dziękując za zaproszenie uczelni do udziału w tym ambitnym projekcie powiedział:

 

Chcemy wykorzystać nasze kompetencje, które dotychczas koncertowały się na kształceniu studentów, do tego aby stworzyć narzędzia, które będą mogły być wykorzystywane na poziomie niższym, do tego, aby dokształcać naszych przyszłych studentów – mówił rektor Koszelnik, podkreślajac, że zapotrzebowanie na inżynierów jest bardzo duże.

 

Wójt Grodziska Dolnego, Jacek Chmura, zapewnił, że projekt RaP STEAM będzie korzystał z najlepszych doświadczeń robotycznych Zespołu Szkół w Grodzisku Górnym, który ma na swoim koncie wiele sukcesów i właśnie tam będą testowane różne rozwiązania programu w ramach pilotażu:

 

Chcielibyśmy, aby ta szkoła przetestowała te założenia, chcielibyśmy, aby tam właśnie młodzież uczyła się programowania, kodowania oraz żeby te początkowe doświadczenia można było później wykorzystywać wśród wszystkich szkół projektu – mówił wójt Jacek Chmura.

 

Jakub Izdebski - przedstawiciel Wojewódzkiego Domu Kultury, który zarządza Podkarpackim Centrum Nauki Łukasiewicz, podkreślał, że PCN nie ma wieloletniego doświadczenia, ale ma ogromny potencjał:

 

Mamy ogromny potencjał, który będzie można w tym projekcie wykorzystać i skorzystają na tym nie tylko ci, którzy biorą udział w projekcie, ale beneficjenci końcowi, czyli ci najmłodsi. Warsztaty, które planujemy przeprowadzić, będą z korzyścią dla wszystkich – mówił wicedyrektor Izdebski.

 

Rozpisany na kilka lat projekt rozpocznie się od przetargów na zakup niezbędnego wyposażenia i szkolenia nauczycieli, a następnie rozpoczną się zajęcia dla uczniów.

 

Projekt jest rozpisany na konkretne lata, ale myślę, że będzie także później realizowany w szkołach i powielany przez następne roczniki, bo jak już szkoła połknie tego bakcyla to będzie to realizować i będzie miała narzędzia, które im przekażemy – podkreślała Krystyna Wróblewska.

 

To jest pewna myśl, praca na przyszłość, żeby województwo podkarpackie mogło wysoko lecieć! – dodał Stanisław Kruczek.

 

W ramach projektu zaplanowano realizację m.in. następujących zadań:

  1. opracowanie i wdrożenie w szkołach podstawowych innowacyjnych programów nauczania, tj. programu nauczania informatyki w klasach 4 - 8 w zakresie nauki elementów robotyki edukacyjnej i programowania robotów oraz programu zajęć pozalekcyjnych;
  2. zakup do pracowni szkolnych oraz centrów szkoleniowych pracowni robotycznych – m.in. laptopów, robotów edukacyjnych, stołów robotycznych.
  3. realizację szkoleń i innych form wsparcia zarówno dla nauczycieli (ok. 2,5 tys.), jak również kadry zarządzającej szkół podstawowych (ok. 1 tys.) z zakresu nauczania robotyki edukacyjnej z elementami programowania;
  4. organizację zajęć pozalekcyjnych (ok.8,8 tys.), a także warsztatów i obozów kształtujących umiejętności uczniów w zakresie robotyki i programowania;
  5. organizację warsztatów przygotowujących uczniów  i nauczycieli do konkursów robotycznych, konkursy robotyczne dla uczniów (ok. 2,7 tys.), obozy robotyczne, warsztaty dla uczniów promujące robotykę i nauczanie STEAM w Podkarpackim Centrum Nauki Łukasiewicz (12 tys.).

 

Zakładane korzyści dla szkół biorących udział w projekcie:

  • pozyskanie pomocy dydaktycznych w formie robotów edukacyjnych wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem,
  • podniesienie jakości pracy szkoły poprzez wdrożenie innowacyjnych programów nauczania informatyki dla klas 4 - 8 oraz zajęć pozalekcyjnych z robotyki edukacyjnej i programowania robotów,
  • podniesienie merytorycznych i metodycznych kompetencji nauczycieli i kadry zarządzającej szkoły z zakresu nauczania robotyki edukacyjnej i programowania robotów,
  • rozwój kompetencji u uczniów/uczennic ważnych na rynku pracy, tj. kształtowanie umiejętności manualnych, poprawa komunikatywności i umiejętności pracy w grupie, stymulacja wyobraźni i myślenia twórczego, nauka zależności rządzących światem robotyki i automatyki, kształtowanie cierpliwości i wytrwałości, nabywanie umiejętności myślenia kreatywnego i przestrzennego, wzrost zainteresowania nauką. Umiejętności nabyte przez uczniów/uczennice podczas programowania i robotyki będą również przydatne na zajęciach z innych przedmiotów, jak i później w różnych zawodach, nie tylko informatycznych,
  • zwiększenie potencjału uczniów/uczennic, w zakresie ich udziału w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach robotycznych.

 

Galeria zdjęć:

Pełna galeria zdjęć: Podpisanie partnerskich umów projektu RaP STEAM