Samorząd Województwa Podkarpackiego

Herb województwa. Na tarczy po lewej stronie gryf naprzeciw niego lew. U góry krzyż kawalerski.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

  

  

Zdjęcie maszyny na liniach kolejowych. Na środku znak strzałki w prawą stronę.

 


Ruszyły prace na linii kolejowej L25 między Mielcem a Padwią Narodową. W ramach inwestycji w Mielcu powstanie także wiadukt nad torami i ulicą Sienkiewicza. Szczegółowe informacje dotyczące przebiegu prac remontowych przedstawiono dziś na konferencji prasowej w Chorzelowie, gdzie powstanie jeden z trzech nowych przystanków. 

 

Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, europoseł Tomasz Poręba, poseł Fryderyk Kapinos, wojewoda Ewa Leniart, marszałek Władysław Ortyl i członek zarządu PKP PLK Piotr Majerczak.

 

 

Inwestycja za 98 mln zł jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z czego 85 procent to Fundusze Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Podkarpackiego 2014-2020. Przygotowywany jest teren do układania nowych torów i budowy peronów. Pierwszy etap, to usuwanie starych szyn i podkładów. Konieczna jest przebudowa kolidujących z pracami podziemnych instalacji oraz sieci napowietrznych. W pierwszych miesiącach na odcinku Padew – Mielec równolegle do prac torowych przebudowane będą perony. Roboty przy peronach będą widoczne na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy. W zakresie inwestycji jest także budowa wiaduktu w Mielcu. Nowy obiekt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawni komunikacje drogową. Istotnym działaniem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego jest przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Po zakończeniu remontu planowane jest zwiększenie liczby kursujących pociągów.

 

Rozpoczyna się kolejna ważna inwestycja dla Mielca. Życzę powodzenia wykonawcy, aby bez przeszkód zrealizował kontrakt. Gruntowna modernizacja torów od Mielca do Padwi Narodowej oraz budowa wiaduktu w Mielcu to przede wszystkim inwestycja w poprawę bezpieczeństwa. O wiadukcie dyskusje trwały od kilku lat, jednak trudy realizacji tej inwestycji podejmuje dziś PKP Polskie Linie Kolejowe za co chciałem podziękować prezesowi Ireneuszowi Merchelowi. To kolejne przedsięwzięcia finansowane z Funduszy Europejskich. Kończy się perspektywa 2014-2020, ale już za moment rozpocznie się kolejny okres finansowania, w którym także nie braknie środków na inwestycje kolejowe. Dziękuję również za nieocenioną pomoc europosła Tomasza Poręby i ministerstwa infrastruktury. Razem z europosłem wybraliśmy się ten bój o przywrócenie tej linii ponad 12 lat temu, dziś za każdym razem widząc jak przebiega ta inwestycja mamy dużą satysfakcji. 

 

Po modernizacji torów myślę, że liczba pociągów pasażerskich znacznie się zwiększy, zarówno tych regionalnych jak i dalekobieżnych, bo takie deklaracje też już padały. Z końcem nowego roku ma być gotowe drugie przejście podziemne w Mielcu więc bezpieczeństwo będzie jeszcze większe. Chcę podkreślić także znaczenie gospodarcze szczególnie tego odcinka Mielec – Padew Narodowa, który łączy się z linią LHS. Gdy dodamy do tego remont linii Padew – Wola Baranowska i rozbudowę terminali przeładunkowych w Woli Baranowskiej tworzy nam się pełny obraz tego przedsięwzięcia, które będzie miało olbrzymie znacznie dla potencjału gospodarczego tego regionu – powiedział Władysław Ortyl, Marszałek Woj. Podkarpackiego.

 

Jest to kluczowa inwestycja dla mieszkańców Mielca i powiatu. Kontynuujemy to, co obiecaliśmy czyli gruntowną modernizację linii kolejowej L25. To oznacza w niedługim czasie dalszą poprawę dla mieszkańców dostępności komunikacyjnej Mielca i  powiatu. Ten projekt obejmuje jednak więcej. To również budowa wiaduktu, który znacznie poprawi komunikację w Mielcu, a co za tym idzie bezpieczeństwo. Dziękuję wszystkim, którzy ciężko  pracowali abyśmy doszli do tego miejsca w którym dziś jesteśmy, choć przeciwności nie brakowało. Chciałbym w tym miejscu mocno podkreślić rolę władz PKP PLK, ministerstwa infrastruktury oraz marszałka województwa – mówi Tomasz Poręba, poseł do Parlamentu Europejskiego

 

Reaktywowanie linii Padew – Mielec – Dębica korzystnie wpływa na rozwój kolejowych przewozów towarowych. Dzięki inwestycji jest lepsze połączenie podkarpackich stref ekonomicznych z innymi regionami. Przypomnijmy, że odcinek Mielec – Padew prowadzi również do linii L79 łączącej się z Linią Hutniczą-Szerokotorową (L65) i terminalem LHS w Woli Baranowskiej. PKP PLK planuje także modernizację tej linii, inwestycje prowadzone mają być również w terminalach przeładunkowych co również finansowane jest w głównej mierze ze środków europejskich.

Remont odcinka Mielec – Padew to nie jedyna inwestycja realizowana ostatnio w powiecie mieleckim przez PKP PLK z wykorzystaniem Funduszy Europejskich. Wybudowane przejście przez tory łączące ul. Benedyktyńską i ul. Szarych Szeregów, to istotne ułatwienie dla mieszkańców. Jeszcze w kwietniu ma być udostępnione dla pieszych i rowerzystów. W pobliżu mieleckiej stacji, dodatkowym ułatwieniem dla mieszkańców będzie drugie przejście podziemne. Bezkolizyjny trakt  pod torami znajdzie się w ciągu ulic Drzewieckiego – Skargi i połączy osiedla znajdujące się po przeciwległych stronach torów. Nowy obiekt powstanie pod koniec bieżącego roku i zapewni bezpieczną oraz wygodną komunikację.

 

W tamtym roku we wrześniu kolej wróciła do Mielca, a dziś symbolicznie zaczynamy kolejny etap remontu L25. To jak w soczewce widać zwiększenie dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców Mielca i okolic. Chcemy stwarzać w każdym regionie możliwości do szybkiego i komfortowego przemieszczania się. Zrobimy wszystko, żeby kolejną perspektywę europejską jak również środki z Krajowego Planu Odbudowy spożytkować na tego typu inwestycję – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Cieszę się, że realizowane są kolejne inwestycje mające znaczący wpływ na rozwój, zwiększenie dostępności i atrakcyjności regionu. Reaktywacja odcinka trasy z Mielca do Padwi to projekt niezwykle istotny z punktu widzenia mieszkańców północnej części naszego województwa i ważny krok w kierunku unowocześnienia podkarpackiej kolei. Jak ważny jest transport kolejowy przekonaliśmy się ostatnio po wybuchu wojny na Ukrainie. Przewiezienie tak ogromnej liczby uchodźców nie byłoby możliwie bez sprawnie działającej kolei – mówi Ewa Leniart, Wojewoda Podkarpacki.

 

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego zwiększają dostępność i znaczenie kolei na Podkarpaciu. Dzięki przedsięwzięciu, po 12 latach wróciły pociągi pasażerskie na trasę Mielec – Dębica. Kolejne zadanie zapewni wznowienie połączeń kolejowych z Mielca do Padwi. Powstaną nowe możliwości komunikacji, które poprawią poziom życia mieszkańców. Lepsze warunki będą także w przewozach towarów  – powiedział Piotr Majerczak, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

We wrześniu zakończył się I etap modernizacji czyli odcinek Mielec – Dębica. Ta inwestycja kosztowała 323 mln zł netto, a dofinansowanie z Funduszy Europejskich stanowiło kwotę 203 mln zł. W ramach tego zadania: przebudowano 32 km torów, wyremontowano przystanki na całej trasie, a w Mielcu powstały zupełnie nowe perony i przejście podziemne. Nowe instalacje są przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Zamontowano także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia  przejazdy kolejowo - drogowe m.in. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe jadą z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut. 

 

Galeria zdjęć:

 

Autor tekstu: Tomasz Leyko
Autor zdjęć: Anna Magda
Autor wideo: Michał Hubala

 

Biuro Prasowe UMWP