Miniatura artykułu O przyszłości regionalnych lotniskJaka jest przyszłość regionalnych portów lotniczych? Jakie wyzwania i możliwości przed nimi stoją? Na te i wiele innych pytań odpowiadał marszałek Władysław Ortyl podczas posiedzenia komisji COTER Europejskiego Komitetu Regionów. Posiedzenie odbyło się w formule on-line.

 

Marszałek jako sprawozdawca opinii dotyczącej przyszłości lotnisk regionalnych, zwrócił uwagę, że dokument ten stanie się podstawą do tworzenia lepszego prawodawstwa w dziedzinie lotnictwa, ale też będzie rozwiązaniem na wyjście z kryzysu w obliczu, którego stoją dzisiaj regionalne porty lotnicze:

- Każde takie spotkanie pokazuje, jak ważna i wyczekiwana jest ta opinia. Chcemy pokazać wyzwania, o których wcześniej nie mówiono, ale także instytucje, które pracują na rzecz rozwiązania tych problemów – mówił marszałek Ortyl.

Marszałek zwrócił też uwagę na globalny kryzys branży lotniczej:

- Organizacje biznesowe, takie jak Eurocontrol, szacują, że w 2020 roku linie lotnicze i porty lotnicze odnotowały straty w wysokości ponad 56 miliardów euro na skutek zmniejszenia się liczby pasażerów, których było mniej o 1,7 miliarda. Tylko w Europie zwolnienia dotknęły aż 191 tysięcy osób bezpośrednio związanych z branżą lotniczą – mówił marszałek, który podkreślał znaczenie portów lotniczych dla rozwoju gospodarki:

- Lotniska regionalne stanowią główny łącznik, wokół nich zlokalizowane są kluczowe branżowe marki z całego świata. Gdyby nie lotnisko, to zapewne nie byłoby ich w naszych regionach – mówił marszałek, który posłużył się przykładem portu lotniczego „Rzeszów-Jasionka”:

- Lotnisko „Rzeszów-Jasionka” jest liderem wśród lotnisk regionalnych w Polsce obsługujących do jednego miliona pasażerów rocznie. Rozwój lotniska w Jasionce nie tylko przyciągnął firmy handlowe i usługowe, ale także spowodował w przeciągu ostatnich dziesięciu lat znaczący wzrost zainteresowania inwestorów terenami położonymi wokół samego lotniska – powiedział Władysław Ortyl.

Marszałek poruszył też kwestię lotnictwa w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027:

- Konieczne jest zapewnienie w ramach Polityki Spójności UE na lata 2021-2027 środków europejskich na współfinansowanie w regionalnych portach lotniczych inwestycji wspierających bezpośrednio procesy dekarbonizacyjne oraz wpisujące się w model niskoemisyjnej gospodarki obiegu zamkniętego. Kluczowym jest również alokowanie odpowiednich środków europejskich na rozwój infrastruktury służącej bezpieczeństwu operacji i ochronie, a także zastosowania innowacyjnych technologii oraz cyfryzacji wspierających lotniska w ich wkładzie w realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu – zaznaczył.

Ekspertem pomagającym w tworzeniu opinii jest Adam Hamryszczak, prezes spółki Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka”, który mówił o potrzebach regionalnych portów lotniczych w okresie trwania pandemii, a tym samym zmniejszenia ich aktywności:

- Dla lotnisk regionalnych najważniejsze jest bieżące wsparcie, które może być udzielane przez poszczególne kraje w ramach pomocy publicznej i o to zabiegamy, żeby ta elastyczność dotycząca przyznawania pomocy publicznej była jak największa w tym czasie pandemii, ale też w okresie popandemicznym. Myślę, że musimy bardzo mocno zabiegać o to, aby lotniska regionalne otrzymały możliwość finansowania niezbędnych inwestycji w zakresie bezpieczeństwa, ale też w kwestii ochrony środowiska. O przyszłości lotnisk, o ich rozwoju powinny decydować również kwestie związane z nowymi technologiami i zastosowaniem cyfryzacji, która powinna znaleźć możliwość finansowania w ramach nowej perspektywy unijnej – mówił Adam Hamryszczak.

Pierwsza dyskusja i przyjęcie opinii „Przyszłość regionalnych portów lotniczych – wyzwania i możliwości” na posiedzeniu COTER ma nastąpić w drugiej połowie kwietnia, a przyjęcie jej na posiedzeniu plenarnym może odbyć się na przełomie czerwca i lipca tego roku.

Głównymi założeniami opinii są: podkreślenie znaczenia lotnisk regionalnych dla spójności terytorialnej UE, wyzwania w kontekście Zielonego Ładu oraz zapewnienie wsparcia finansowego lotnisk regionalnych w perspektywie na lata 2021-2027.

Marszałek zainicjował w ramach Europejskiego Komitetu Regionów debatę nad przyszłością lotnisk znajdujących się w różnych regionach Europy, wyzwań i możliwości, jakie ich dotyczą. W grudniu 2020 roku Władysław Ortyl został wyznaczony przez Prezydium Europejskiego Komitetu Regionów na sprawozdawcę opinii w Komisji Polityki Spójności Terytorialnej i Budżetu UE poświęconej temu, co czeka w kolejnych latach lotniska regionalne.

Tekst i fot. D. Kozik
Biuro Prasowe UMWP
Wideo: M. Hubala
Kancelaria Zarządu UMWP