Pierwsza i zarazem symboliczna łopata wbita. Na budowie kolejnego już odcinka drogi ekspresowej S19 ruszyły prace. Inwestycję wartą ponad 272 mln zł odwiedziła dziś m.in. wicemarszałek Ewa Draus, a na miejscu byli również minister i wiceminister infrastruktury - Andrzej Adamczyk oraz Rafał Weber, Ewa Leniart – Wojewoda Podkarpacki, a także przedstawiciele GDDiKA oddział Rzeszów.

Dzisiejsze wbicie łopaty, to rozpoczęcie kolejnej części złożonej, bo składającej się z sześciu odcinków inwestycji. Aktualnie prace trwają już na trzecim fragmencie. Termin zakończenia budowy, za którą odpowiada konsorcjum firm z liderem Mostostal Warszawa oraz Acciona Construccion S.A, zaplanowany jest na 2022 rok.

Budowany odcinek, którego długość to 11,5 km, położony jest w  powiecie niżańskim, dokładnie na terenie gmin Nisko i Jeżowe. Rozpoczyna się za węzłem Nisko. Trasa drogi ekspresowej biegnie w okolicy Nowosielec w kierunku południowym, po zachodniej stronie drogi krajowej nr 19. Finalnie krzyżuje się z nią bezkolizyjnie i odbija w kierunku południowo – wschodnim. Cały odcinek to dwujezdniowa droga ekspresowa z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu. W skład nowego odcinka wejdą także drogi poprzeczne i dojazdowe, które w przyszłości pomogą połączyć inwestycję z istniejącą siecią dróg. To nie wszystko, bo na jego trasie pojawi się 5 wiaduktów, 6 przejść dla zwierząt, 9 przepustów o funkcji ekologicznej, a także ekrany wygłuszające i 2 punkty obsługi podróżnych.

Budowa dzisiejszego odcinka drogi ekspresowej S19 jest już trzecim po odcinkach Zdziary – Rudnik nad Sanem i Rudnik nad Sanem – Podgórze, na którym trwają prace budowlane.

W realizacji jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim stanowiący fragment przyszłej Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. To oznacza, że Rzeszów przez Lublin połączy się z Warszawą drogą ekspresową.

Sebastian Kieszkowski
Biuro prasowe UMWP
Fot. Krystian Pasternak